Als ik een dagje ga winkelen, vraag ik mezelf af wanneer andere mensen dat doen. In veel winkels is het namelijk rustig, te rustig. Tegenwoordig heeft een dagje winkelen meer nodig dan langs winkels gaan en de producten vergelijken. Dit kan namelijk ook vanuit mijn luie stoel, want online is toch alles te koop? Wij noemen het kale sales welke gebaseerd is op prijs.
Het oproepen van emoties gebeurt toch echt door iets anders. Het aanbieden van iets unieks, waar je blij van wordt, waar je graag bij wilt zijn. Het grote WOW-effect. Daar is de hoofdreden niet gebaseerd op de prijs, maar het vervullen van een grotere behoefte. Het kopen van het ultieme product, van emotie, geen kale sales maar juiste de toegevoegde waarde.
Om daar op in te spelen hebben wij de Retail Boulevard op Christmasworld/Floradecora ontwikkeld. De vragen die wij onszelf stelden waren: wat inspireert, wat fascineert mij?
Of te wel: wat is de toegevoegde waarde van een winkel?
En het belangrijkste: hoe krijgen wij meer leven in de winkel, dus meer consumenten en dus ook meer verkoop. Want we willen allemaal onze centen verdienen.
Het antwoord is: Cross-Selling.
Dit resulteerde in een aantal pop-up winkels op de Retail Boulevard. Dit zijn winkels waar hardware gekoppeld werd aan software, oftewel de potjes en pannetjes gecombineerd met groen en bloem.
Kwekers hebben hier hun product in de vorm van een concept gepromoot, dus altijd in combinatie met een vaas, verpakking of als functioneel element. En altijd als verbindende factor.
Het tuincentrum 2.0
Hier spelen de groene planten duidelijk de hoofdrol. Want hoe kan er meer verdiend worden in een tuincentrum? Niet door nog meer producten op een vierkante meter te plaatsen. Het zit hem in de kwaliteit van de planten. Dat is hét product die de omzet bepaalt in een tuincentrum. En bezoekers kopen n
t de plant niet in de pot past, dat willen we niet. In dit tuincentrum klopt alles. De bijproducten zijn functioneel gedecoreerd, alles draait om het groen, een oase van rust in de drukke wereld om ons heen.
Supermarkt 2.0
Het bloemenschap bij een doorsnee supermarkt is het ondergeschoven kindje. Ergens net voor het poortje bij binnenkomst in de winkel, staan de bloemen in plastic hoezen, dicht op elkaar. Vaak nog schots en scheef door de zoektocht naar de mooiste bos. In onze pop-up store toonden we nieuwe schappen, nieuwe verpakkingen. Verpakkingen die recyclebaar zijn of gemaakt van natuurlijke materialen. Ze werden op een andere manier getoond, ruimer, aantrekkelijker. Het bloemenschap moet uitnodigend zijn, moet verkopen, want een goed bloemenschap zorgt ook voor 10% meer verkoop in groente en fruit. Dus tel uit jouw winst.
Vijf pop-up stores, sfeervol ingericht in verschillende kleurenschema’s als bloemist, tuincentrum, bouwmarkt, supermarkt en een meubelzaak. Sommige extreme voorbeelden laten zien hoe de winkels, tuincentra, bouw- en supermarkten, event-management of hotels zouden kunnen herleven. Het idee is niet nieuw, wij hebben het gezien in Amerika. Hier had de ‘Urban Outfitter Anthropologie’ een consumentvriendelijke cross-selling gedemonstreerd in een tuincentrum waar kleding verkocht werd en planten gecombineerd met home decoratie. Op deze manier zou zowel een kleine bloemenwinkel als een doe-het-zelf zaak zoals Gamma en Karwei als pop-up in een meubelzaak kunnen staan.
De bloemist 2.0
De Flower Shop reflecteerde onze bloemenwinkel. Betoverend, een sprookjeswereld in het zachtroze met vooral lisianthus en rozen, die vooral de jeugd zal aanspreken. Het leek een echte snoepwinkel zo zoet. Je werd door deze winkel echt aangetrokken. Hier moest een naar binnen. Bloemen verpakt in hartvormen. Boeketten met grote linten schitterden in grote vazen op een dienblad. Kant-en-klare concepten, klaar om weg te geven. Het idee dat je alleen bloemen verkoopt is hier duidelijk veranderd in het verkopen van toegevoegde waardes. Op deze manier verkoop je naast de bloemen ook de vaas en het dienblad. Je verkoopt gemak, emotie. En natuurlijk levert dit in de boeken ook veel meer op.
Meubelwinkel 2.0
Meubelwinkels worden vaak als saai bestempeld. Tenzij je het een thuis maakt. Kijk bijvoorbeeld naar IKEA. Als je alleen de product-afdeling betreedt weet je niet wat je wilt kopen. Maar zij begrijpen wel wat de bezoeker wilt, zij laten eerst de toepassing zien door het laten volgen van het eindeloze looppad waarbij je dus langs alle style-kamers komt. Na deze inspiratie-reis is het tijd voor het koopmoment. Nee, niet alleen het bed maar ook de lamp, de plant, de pot.
En hoe kan een meubelzaak dit nu beter doen dan met bloemen en groen. De gekleurde orchideeën stonden hier als eyecatchers in de meubelzaak met donkere kleurvoering. Was het wel een meubelzaak? Veel bezoekers zaten op de bank en vroegen zich af wat deze winkel nu echt betekende. Het was zo huiselijk ingericht, het gaf inspiratie. Het was glamourous. Je koopt niet een bank, je koopt het gevoel van op die bank zitten. En dat huiselijke gevoel creëer je met bloemen en planten. Een extra verkoopelement in het totale verkoopproces. Dus naast de bank koop je ook het bijzettafeltje met plant en pot. Want zien, is kopen.
Nu hopen wij dat jij als lezer jezelf ook de vraag gaat stellen: ga ik voor kale sales en dus voor het concurreren op prijs, of zie jij de kansen die wij ook zien: de cross-selling in de diverse branches. Blijf bij jezelf, waar voel jij je goed….
Voor de volgende editie van Christmasworld/Floradecora voeren wij nu al gesprekken met kwekers en handelaren. Ben jij geïnteresseerd en wil je komend seizoen ook deelnemen in Frankfurt neem dan contact met ons op. Ook voor de kleine kwekers met een niche product. Want ook deze groep verdient een groot podium in Frankfurt. En alleen samen komen we verder.
Several years ago Rudi Tuinman, with a background in fashion and styling and Pascal Koeleman, a florist, entrepreneur and product designer started their own business and built it into a flourishing company.