Aan tafel met... Sander Vijverberg en Alex Duindam

In restaurant DUTCH! In Noordwijk ontmoeten wij Sander Vijverberg en Alex Duindam, de twee gezichten achter Kwekerij Piet Vijverberg uit Monster. Het bedrijf is gespecialiseerd in Dracaena en Phalaenopsis en opereert aan de bovenkant van de markt. Maar hoe blijf je daar aanwezig?
De passievolle ondernemers Sander en Alex houden zich dagelijks met deze vraag bezig. Het antwoord wordt al snel duidelijk: blijven innoveren. Niet alleen in het product maar ook binnen de keten en richting de consument. 
Geschiedenis
‘Ons bedrijf is ontstaan uit de groentekwekerij. Het bestaat al 73 jaar. In de jaren ‘80 zijn wij begonnen met het produceren van diverse kamerplanten waaronder de Dracaena. 21 Jaar geleden kwam daar het telen van de Phalaenopsis bij. Het was een trendy product en is nu ons hoofdproduct. Wij telen 6,5 hectare Phalaenopsis en 1 hectare Dracaena. Binnen ons bedrijf hebben we ook een duidelijke werkverdeling. Ik ben verantwoordelijk voor de productie, teelt en logistiek en Alex richt zich op de verkoop & marketing, administratie/financiën, ICT en personeel en organisatie’. 
Differentiatie
‘Helaas ging het 2 jaar geleden minder met de Phalaenopsis. Er werd te veel wit geproduceerd, er was te veel aanbod. Het is daarom een ‘must’ om onderscheidend te zijn.
Zo produceren wij de Wedding Orchid ‘White World’, een zeer sierlijke en chique orchidee. Deze grootbloemige Phalaenopsis telen wij exclusief. Zij is uitzonderlijk wit en daarbij ook aan beide kanten wit, ze staat bovendien bekend om haar zeer lange houdbaarheid. Daarnaast is deze orchidee verkrijgbaar in 5 basiskleuren onder de naam Colorchid en kunnen wij elke kleur toepassen die de klant wenst. Tijdens onze laatste fotoshoot in Spanje hebben wij de Colorchid meegenomen, ook om reacties te peilen. De reacties op de mix-trays waren fantastisch.
Ook merken wij dat de mensen zich bewuster zijn van het groen om hen heen. Dit is positief voor de verkoop van onze Dracaena. Op Christmasworld/Floradecora hebben wij deze kamerplant ook in andere kleuren getoond; in goud, zilver en wit. Deze vernieuwende kleuren waren echte eyecatchers.   
 

Om onze kwaliteit te borgen gebruiken wij de Smart Scan 3D. In Nederland zijn wij de enige kweker die hier mee werkt. Deze scan-camera techniek hebben wij ontwikkeld in samenwerking met TNO en WPS (een logistiek systeem). Hiermee kunnen wij onze producten scannen op de specifieke hoge kwaliteitseisen die wij stellen aan ons product. Alleen de Phalaenopsissen die hieraan voldoen sorteren wij voor onze klanten. Deze zijn te herkennen aan het label ‘Star Quality…by 5’.

Het grootste gedeelte van onze handel gaat direct. Wij zijn lid van Royal FloraHolland en aanwezig op de klok, maar dat is puur voor onze relaties. Door de directe handel heb je meer binding en weet je wat er speelt bij de klant. Daarom willen wij in de keten ook herkenbaar zijn. Wij werken aan het activeren van een herhaalvraag en hebben onder andere een zilverkleurige verpakking ontwikkeld. 

Daarnaast bieden wij onze ketenpartners Go&Show etalages. Dit zijn mobiele productprestaties met ondersteunde informatie over onze producten en de kwekerij. Het mooie aan deze etalages is, dat naast de sierwaarde, het gemak voor onze klanten enorm is. De etalages zijn volledig volgens de laatste trends gedecoreerd en dus direct neer te zetten’. 

vijverberg

”Het onderscheid tussen een leider en een volger is innovatie.”

Het Beste van de Kweker
”Het Beste van de Kweker” is onze online-plantenwinkel. Een platform dat we in samenwerking met PostNL hebben opgezet. Via dit platform hopen wij de consument te informeren en inspireren over planten. We zijn actief op Social Media en beschikken
over een zeer gebruikersvriendelijke webshop. Naast het kopen van de plant, kan er ook een bijpassende pot gekocht worden. Of een extra verzorgingspakket met meststofstaafjes en stokken voor de Phalaenopsis. Maar ook voor elk ‘groen-cadeau’ kan je hier terecht: een kamerplant met chocolade van Tony’s Chocolonely en een persoonlijk kaartje
verpakt in een cadeauverpakking. Het gaat
om het gemak. Zo bieden wij een totaalconcept aan de consument. Middels “Het Beste van de Kweker” staan wij natuurlijk dichter op de markt en dat resulteert ook in nieuwe informatie. Zo zien wij bijvoorbeeld dat de consument meer geïnteresseerd is in onze gekleurde Phalaenopsissen dan in de witte variant. Via dit platform krijgen wij dus ook extra inzicht in de vraag’.
Toekomst
‘Als wij kijken naar de toekomst van ons bedrijf dan willen wij blijven opereren aan de bovenkant van de markt. We richten ons niet op de retail.
We staan voor onze kwaliteit wat betreft het product maar ook op het gebied van afspraken nakomen en betrouwbaarheid.
Kijken we naar de keten dan hopen we meer gezamenlijk te kunnen optrekken met de exporteur. We willen hem goed informeren over de mogelijkheden van onze producten en hem helpen om ook meer handel te genereren. Ook willen wij meer de connectie met de uiteindelijke klant; de bloemist, tuincentra, eventplanners en arrangeurs. Als we met elkaar de keten beter leren kennen, kunnen we ook veel meer vraaggericht aanbod verzorgen.
Natuurlijk streven we ernaar vernieuwend te blijven; zo blijven wij elke dag weer streven naar nog meer professionalisering in de sector’.
_LM_7884
Sander Vijverberg
Prive Situatie: 45 jaar, gescheiden, vader van een zoon en dochter.
Alex Duindam
Prive Situatie: 44 jaar, getrouwd, vader van 3 zonen.
Omzet:
14 miljoen
winst:
onbekend
personeelsleden:
40 vaste medewerkers en 40 flexibel