Aan tafel met...  
Johan Th. Bos 
Redacteur Bloemenkrant

Vandaag spreken we met een heel bijzondere gast. In restaurant DUTCH! van Hotel Van Oranje ontmoeten we Johan Th. Bos, redacteur van deze krant, die tweewekelijks zijn mening geeft over de sierteelt. Een man die journalistiek bedrijft zoals journalistiek bedoeld is, geënt op feiten. Hij houdt niet van vriendjes politiek, maar legt de vinger op de zere plek. Een interessant gesprek met een verrassende wending.
Journalistiek
‘Ik begon bij de Aalsmeerder Courant, waar ik later – toen die was overgenomen –  columns in schreef. Ik werkte ook vele tientallen jaren voor het Vakblad voor de Bloemisterij. Voor De Bloemenkrant wilde ik dat niet, toch heeft ooit Peter Voskuil mij er binnen gehaald. Ook voor andere bladen schreef ik artikelen en columns. In redactievergaderingen ging men er dan vaak vanuit dat die promotie voor de sector moeten zijn. Maar ik kom van een journalistieke kant binnen, dat is iets anders dan reclame. Toen ik pas begon, zei de voorzitter van de Aalsmeerse veiling: ‘U schrijft maar raak, dat zijn we hier niet gewend.’ Ik heb toen geadviseerd daar snel aan te wennen. Ja, ik schrijf nog steeds. Ik leef van mijn verbazing eigenlijk, want veel begrijp ik niet. Soms wordt mij telefonisch iets ingefluisterd, maar vaak anoniem. Of ze vragen of mijn visie wel strookt met de hunne. Voor mij geldt dat de feiten moeten kloppen. Daar kun je vervolgens een mening over hebben. Maar je kunt toch ook niet naar alle monden koken?’.

 

Productschap Tuinbouw en Royal FloraHolland
‘Het mooie van ouder worden is dat je alles al een keer hebt meegemaakt. De branche slaat nu op tilt door de snelheid van technologie. Het grote verlies is het Productschap Tuinbouw, een koepel van de sector. De politiek heeft het PT, net als alle publiekrechtelijke schappen, de nek om gedraaid, niet wetend wat die deden. De centrale kennis ging verloren en de versnippering neemt toe. Voorheen betaalde elk bedrijf in de sector mee. Je ziet veel nieuwe initiatieven, maar alles moet uit vrijwillige fondsen komen en de samenwerking is ver te zoeken. Iedereen wil verbinden, maar ik zie er nog weinig van. Het leek erop dat Royal FloraHolland, onder Lucas Vos, de rol van het PT wilde overnemen. Die zei dat handelaren zijn klanten waren en dat zijn activiteiten na het inkoopmoment stopten. Maar ondertussen ging hij wel naar het buitenland om nieuwe markten te ontdekken, lanceerde het initiatief ‘Let it Grow’ en wilde dus heel de keten besturen. Hij ging naar China. Vroeger hoorde ik veilingdirecteuren Amerika en Japan noemen als exportmarkten. Nog steeds wordt Royal FloraHolland gebiologeerd door de handel.’
‘De Veiling In Aalsmeer Was Altijd Door En Door Arrogant. Ooit Waren Er Bijvoorbeeld Vijf Verschillende KOA Systemen. Uiteindelijk Zou Er Één Landelijk Systeem Komen, Maar Aalsmeer Wilde Niet Meedoen. Alleen Als Hún Systeem Zou Worden Ingevoerd. De Arrogantie Zit In Hun Genen. Ik Heb Mij Altijd In Rijnsburg Het Meest Thuis Gevoeld, Een Veiling Van Kwekers En Lijnrijders. De Vliegende Hollanders, Zoals Lijnrijders In Duitsland Werden Genoemd, Passeerden Daar De Groothandel. Rijnsburg Kon Door Deze Directe Handel Veel Sneller Inspelen Op De Vraag Van De Klant.’ 
222
111
 ‘De nieuwe directeur Steven van Schilfgaarde van Royal FloraHolland, heeft een boekhoudkundige achtergrond. Hij kijkt naar de feiten, de cijfers. Heeft veel uitgaven volgens mij geschrapt en wil zich richten op de kernactiviteiten. Onder zijn leiding is bijvoorbeeld het internationale sierteeltmagazine FloraCulture naar het AIPH, International Association of Horticultural, gegaan. Ik denk dat de veiling een logistiek en financieel centrum wordt.’
Hij is een fan van Keukenhof. ‘Die maakt reclame voor het Nederlandse product en verdient er ook nog aan. Dat is knap. Tachtig procent van de bezoekers zijn buitenlandse consumenten. Floriade, de wereldtentoonstelling, met de buitenlandse aanbieders, dus concurrenten, kan er een voorbeeld aan nemen.’
Toekomst
‘Mijn werk is mijn hobby. Het probleem van deze tijd is dat ieder mens een journalist denkt te zijn, maar via moderne media blijft steken in een eigen mening, los van feiten. Ik wil voorlopig met deze journalistiek doorgaan zolang mijn visie nog gelezen wordt of totdat ik absolute onzin begin uit te kramen. Nou ja, volgens tegenstanders doe ik dat nu al. Over wie mijn opvolger wordt, denk ik niet na. Het moet je roeping zijn, maar ook belangrijk is dat iemand de sector goed kent.’
Tijdens dit diner werd Johan verrast door Teuntje van Delft, hoofdredacteur van deze krant. Als verrassing voor zijn jarenlange inzet en de hoop dat Johan nog lange tijd zijn ongezouten mening zal geven in De Bloemenkrant overhandigde zij hem een groot arrangement lisianthussen gedecoreerd in een mooie ijzeren pot. Als dank namens De Bloemenkrant, Teuntje, Wim, Pascal en Rudi en Sandra. 
2121
Johan Bos
Functie:
Redacteur Bloemenkrant

Prive Situatie: 75 jaar, getrouwd en 2 kinderen

Inkomen:
50.000
winst:
35.000