VBW staat voor Vereniging Bloemist Winkeliers en is de brancheorganisatie voor bloemisten. Door middel van oplossingen helpt VBW de leden om hun rendement te verbeteren. Het overgrote deel van de bloemist is positief over de toekomst van zijn onderneming. Het aantal leden groeit bij de VBW. Hoe komt dit? En wat doet de VBW voor haar leden?
Vanuit Ede zijn Marco en Bram naar restaurant DUTCH! In Noordwijk gekomen om hierover te praten. Twee gedreven personen die niet de productkeuze van de bloemist willen bepalen, maar zich richten op ontwikkeling van het ondernemerschap en rendement in de branche.
Het VBW
‘Alle bloemisten in Nederland kunnen bij ons lid worden. Zelfs de zelfstandige bloemist in een supermarkt, maar een supermarkt zelf kan dit weer niet.
In Nederland zijn er 3.000 bloemisten en rond de 10.000 verkooppunten van bloemen. Denk naast de bloemist aan tuincentra, supermarkten, benzinestations, dus overal waar men bloemen verkoopt. Met dit ledenaantal zetten wij zelfs 65 procent van de bloemistenomzet in Nederland om.
Wij komen aan onze eigen omzet door meerdere geldstromen. Eén daarvan is de contributie van onze leden. Zij betalen 1,50 euro per dag. Wij streven ernaar dat dit 25 procent van onze totale omzet is. Wij ontvangen inkomsten via subsidies en hebben een samenwerkingsverband met onze partners. Daarbij hebben we regelingen die wat rendement opleveren, zoals een provisiedeal met oliemaatschappijen, die via levering aan bloemisten en nog 24 soorten ondernemers 600.000 euro omzet genereren per twee weken’.
De ondernemer
‘Ons ledenaantal was eerst stabiel, maar groeit de laatste jaren door ons programma STAP. STAP is een Strategisch Analyse Plan. Dit is een product waarbij we de bloemist bewust maken van nieuwe mogelijkheden in zijn bedrijf en de markt, om vervolgens zich door training, advies en ledenservices te kunnen ontwikkelen. Voorheen zag een groot deel van onze leden de noodzaak hier niet van in. Maar daar is echt verandering in gekomen.
Er maken nu 400 bloemisten gebruik van dit programma, dat inmiddels twee jaar bestaat. Per individuele bloemist lichten wij het bedrijf door. Hoe ziet de markt eruit waarin deze opereert? Aan de hand van de klanttypes die Bloemenbureau Holland hanteert wordt er samen met een gespecialiseerd databureau een analyse gemaakt. Zo krijgt de bloemist inzicht in het type klant dat bij hem koopt. Door hierop in te spelen kan hij dus een hoger rendement halen. Wij geven geen inkoopadvies, maar een op maat gemaakt ondernemersadvies.
Wij gaan vrij ver in deze individuele support. Minimaal één keer per jaar bezoeken wij onze leden en zelfs twee á drie keer de STAP-leden. We begeleiden ze intensief. En dat levert echt resultaat op. Het gaat niet om het product, dat is het middel. De manier van ondernemen, de klantbeleving is essentieel bij de bloemist’.
Samenwerking richting de Belastingdienst, scholen en overheid
‘Wij vertegenwoordigen de collectieve positie van de bloemist; denk hierbij aan de btw-kwestie. Door het convenant toe te passen, een gemakkelijke manier van btw-heffing, realiseert de bloemist vaak een directe besparing van gemiddeld enkele duizenden euro’s. Daarnaast ook in efficiënter werken en geen controle achteraf. Dit levert uiteindelijk ook weer geld op voor de bloemist’.
‘Op het gebied van educatie werken wij samen met twaalf MBO-opleidingen, dat zijn ongeveer dertig vestigingen. We zien dat de student te veel wordt opgeleid voor de bloemsierkunst en ook ligt de focus voornamelijk op productinformatie. Helaas is dit ‘old-school’ onderwijs. Samen met deze scholen hebben wij een nieuw plan geschreven dat wij eind december aan het ministerie van Sociale Zaken presenteren. Zo willen wij dat de student ook wordt opgeleid op locatie, want in de praktijk leer je het vak beter. En niet alleen opleiden bij de bloemist, maar juist bij evenementen; het meelopen met de arrangeurs’.
Toekomst
‘Het mooie van ons programma in Nederland is dat we enthousiaste partners hebben en goede mensen binnen de VBW. Als we kijken naar de VBW in het buitenland dan hebben zij daar minder tot geen programma, geen partners en geen buitendienst om de bloemisten te bezoeken. Het is de uitdaging van VBW/Florint om de VBW ‘s in het buitenland ook mee te krijgen voor ons programma.
Over vijf jaar hopen wij dat de bloemist een professionele ondernemer is die geluk levert aan de consument en daar een heerlijke boterham met beleg aan verdient met de verkoop van bloemen en planten. Dan hebben we 100 procent enthousiaste leden. Ook willen we ons marktaandeel, 50 procent, van de bloemist minimaal handhaven’.
Marco Maasse
Functie: Algemeen directeur
Prive Situatie: 52 jaar, getrouwd, vader van 3 kinderen
Bram Rijkers
Functie: Beleidsmanager
Prive Situatie: 36 jaar, getrouwd, vader van 2 kinderen
Winst: Nul, Vereniging zonder winstoogmerk
Omzet: 2 Miljoen
Leden: 1250 winkels vertegenwoordigd door 950 bedrijven
Personeel: 12 Fte’s en 35 specialisten waar VBW mee
samenwerkt
Several years ago Rudi Tuinman, with a background in fashion and styling and Pascal Koeleman, a florist, entrepreneur and product designer started their own business and built it into a flourishing company.