Koffie, koffie, lekker bakkie koffie..

Deze plaat is ongeveer 12 jaar oud en is letterlijk in de keuken bij 2Dezign ontstaan toen Dorien van Bloemenbureau Holland bij ons op de koffie kwam: het Koffie-boeketje.

Het idee is in de USA ontstaan als extra geef-moment voor de bloemen. Daar koopt iedereen zijn bakkie koffie op straat, al is de koffie in de USA eerder thee dan koffie.

In Nederland zien we deze manier van koffie kopen ook steeds meer. De trend is vooral in de zakelijke wereld zichtbaar, al schenken we thuis ook gewoon goede koffie.

De samenwerking was met Starbucks; het kopen van een bakkie koffie en daarbij een impuls boeket.

In het boeket zitten Hollandse veldbloemen gecombineerd met bloemen uit de omgeving waar de koffie geproduceerd wordt, denk hierbij aan Colombia. Het grootste export product in Ethiopië en Kenia is koffie en het tweede exportproduct is bloemen. Hoe mooi komt dit weer samen.

Koffie en bloemen zijn een goede combinatie; je houdt ervan en je kan niet zonder. En laten wij in Nederland nu net deze twee ingrediënten hebben: de koffie uit Zaandam en de bloemen uit Holland.

Het concept: je koopt dus je koffie bij Starbucks in combinatie met het Koffie-boeketje. Deze bloemen worden aangeboden in een papieren beker; voor jezelf naast je computer op je werk, voor je collega op de afdeling die jarige is of een compliment verdient. Een klassieke win-winsituatie.

 

bloemen

Net zoals bij de koffie kan je ook iedere week een andere ‘smaak’ brengen. En ook thema’s of boodschappen laten printen op de recycle mok; ‘Welkom Roos op jouw eerste werkdag’. 

Meer groen en bloem, in eco-style. Ik blijf nog steeds in dit concept geloven.

Met wie gaan we dit oppakken en uitrollen in de hele wereld?

De column van Rudi en Pascal

Data delen 3.0: ' Ik kap ermee, ik ben niet de Zoover van de bloemen.'

Nog maar kort geleden leek de uitdrukking ‘de klant is koning’ nog fier overeind te staan bij alle bedrijven waar ik kwam. Maar ik ben er ook heel veel tegengekomen waarbij dit niet zo is en waar ons bedrijf al jaren zaken meedoet zoals banken, verzekeraars, loterijen en autofabrikanten. Zij blijken jarenlang erop los te hebben gesjoemeld en zagen mij als lekkere prooi.

De afgelopen periode zag ik op TV bij het programma Radar weer een bloementest met mijn Hollands Beste Bloemstylist collega Hanneke Frankema. Ook in Duitsland bij de ZDF kwam naar boven dat het gesjoemel met het vaasleven van de rode roos weer dagelijkse business was. Het was Fleurop tegenover de Aldi… En dit was precies voor onze Moederdag, hoe makkelijk kan een zender scoren net voor onze kaskraker.

Ook weet u nog wel onze test bij het TV programma Kassa op 19 maart 2017. Er werden 16 boeketten via internet besteld en getest. En ja hoor: alle 16 hadden een smetje. Het was eigenlijk nog veel erger; ze deugden totaal niet. Deze test werd 4 maanden later nogmaals gedaan met de VGB. Ook toen voldeden de bloemen en planten niet aan de verwachtingen.

Nu is het bij elk online-bedrijf waar ik een bestelling plaats de gewoonte dat ze vragen of ik tevreden ben met hun product. Ik zou de feedback in de bloemenindustrie wel eens willen zien al is het rare dat ik deze vraag eigenlijk nooit krijg en ik zie deze feedback ook nergens openbaar staan.

 

 

Daarentegen kunnen wij in bloemenland nog veel leren van de hotellerie, luchtvaartmaatschappijen, touroperators en restaurants. Zij zijn zeer open en trots op hun klantenfeedback. Daar bestaan zelfs sites voor, zodat consumenten openbaar een ervaring met de rest van de wereld kunnen delen. Een fantastisch middel om mijn juiste vakantie te zoeken. En wist je dat 91 procent dit zo doet? Er is gewoon vraag naar deze informatie, deze praktijkinformatie. 

Maar hoe gaat dat in bloemenland? Welke site kan ik raadplegen voor de beste roos, de beste dubbele tulp of de langst houdbare orchidee?

En weet je wat men dan doet? Ze bellen Pascal.nl!!

Iedereen wil mijn mening weten en weet je; deze gratis adviezen komen zo langzamerhand mijn oren uit. En dus kap ik ermee om zomaar gratis advies te geven. De harde feiten over mijn kennis zijn bovendien te waardevol. Natuurlijk ben ik altijd in te huren om mijn heldere en eerlijke visie te geven.  

Persoonlijk heb ik dan ook weinig op met bedrijven die zich luidkeels op de borst slaan met hoge NPS-scores (klanttevredenheid). Ik wil liever weten hoe de Europese consument over onze producten denkt en hoe ze de kwaliteit en uitstraling ervaren.

Het wordt hoog tijd dat er écht naar de klant wordt geluisterd. Na de prijs voor het beste vaatje haring of de beste oliebol wordt het tijd voor de prijs ‘beste gerberakweker’ of ‘roos met langste vaasleven’.

En nog mooier: als dit vermeld wordt op de Zoover van Nederland bloemenland!